Transpordikütused

Geopoliitilised pinged, eriti sõda Ukrainas, ja sellele järgnenud majandussanktsioonid on jätkuvalt olulisel määral mõjutanud transpordikütuste turgu. Naftahinna kõikumised on jäänud valdavalt 70–100 $/bbl tasemele, tuues kaasa naftatoodete jaemüügihindade püsimise kõrgel tasemel. Kuigi hinnad on praeguseks mõnevõrra stabiliseerunud võrreldes 2022. aastaga, on kütusekulude surve suunanud tarbijaid jätkama liikumisharjumuste ja energiakasutuse optimeerimist. 1. jaanuarist 2025 Eestis kehtima hakanud automaks lisab täiendava stiimuli tarbijatele, et mõelda auto valikul väiksemate ja ökonoomsemate sõiduvahendite peale.

Venemaa nafta ja naftatoodete impordikeeld, mis jõustus 2023. aasta alguses, on teravdanud vedelkütuste varustuskindluse küsimust Euroopas. Piiratud rafineerimisvõimsused Euroopas on säilitanud diisli ja bensiini kõrge hinna. Samal ajal on investeeringud alternatiivsetesse kütustesse, nagu elekter, biometaan ja vesinik, hakanud kasvama, kuid nende mõju turgudele on lähiaastatel veel piiratud ulatusega.

Maagaasi hinnad, mis 2022. aastal ulatusid üle 200–300 €/MWh, on oluliselt langenud tänu alternatiivsete tarnete ja energiasäästumeetmete rakendamisele. Sellegipoolest on gaasi kasutava transpordi taastumine endiselt aeglane, kuna infrastruktuuri arendamine ja gaasisõidukite müük ei ole jõudnud kriisieelsele tasemele. Biometaani tootmisvõimsuste arendamine ja elektrisõidukite laadimisvõrgustiku laiendamine on Euroopa Komisjoni algatuse REPowerEU keskmes.

Suur muutus transpordikütuste turul on seotud transpordisektori integreerimisega Euroopa CO2-kauplemise süsteemi, mis on osa Eesmärk55 paketist ja planeeritud rakenduma 2026/2027. aastast. Selle tõttu lisandub kütusehinnale uus kulukomponent, mis tõstab jaehindu ning kiirendab alternatiivsete liikumisviiside ja tehnoloogiate kasutuselevõttu.

Tulenevalt ülalmainitud asjaoludest on teekaardis korrigeeritud ka transpordikütuste kasutuse ja transpordi läbisõidu prognoose ning tulemused on esitatud tabelis 1 ja joonisel 12.

Tabel 1. Transpordi läbisõidu prognoos

  202220302040
Sõiduautodmln km808764094846
Kergeveokidmln km138513851385
Raskeveokidmln km702553508
Bussid, trammidmln km151180249

Joonis 12. Transpordikütuste tarbimine kütuseliikide kaupa

Soovitused ja lahendusvõimalused transpordi osas üldiselt

  • Kiired bussiühendused suuremate keskuste vahel. Eesmärk on, et linnades ei kuluks säästvat liikumist kasutades põhiteenuste asukohtadeni jõudmiseks rohkem kui 15 ja maapiirkondades 45 minutit.
  • Liikuvusega arvestav maa- ja ruumikasutuse planeerimine. On soovitus alustada kas või väikeste rakendusse võetud muudatustega, mitte lähtuda alati kõikehõlmavast ega ülipikaajalisest perspektiivist.
  • Targad elektriauto kodulaadijad. Elektriauto omanikele peaks soodustama kodulaadijaks targa laadija (nn smart charger) soetamist, et elektriauto akud saaksid tulevikus osaleda ka elektrisüsteemi reguleerimisturul tasakaalustava varana.
  • Tõhusamate (pikemate ja raskemate) EURO VI taastuvkütuste ja elektriveokitega autorongide lubamine maanteedele ning nende kasutamise soodustamine.
  • Avaliku sektori transpordi ja veoteenuste hangetes taastuvkütuste ning EURO VI veokite kasutamise nõue.